Klassrumsledarskap
  1. You are here:  
  2. Hem
  3. Skolans fysiska miljö

Möblera efter arbetsform

Möblera klassrummet efter arbetsform

De flesta möbleringar ”blir” mer eller mindre fasta. Här kommer jag att propagera för att ändra möbleringen efter hur det är tänkt att eleverna ska arbeta. Det förutsätter att eleverna lär sig att möblera om klassrummet på en minut eller två. Alla tar tag i bord/bänk/stol och drar sitt möblemang till sin position. Alla gör det samtidigt och med några förutbestämda grundmöbleringar går det på en minut med lite träning. Tiden det tar tjänar läraren in på en effektivare användning av möblering som ett pedagogiskt stöd i arbetet.

Read more: Möblera efter arbetsform

Skolans fysiska miljö

Som nybliven lärare fick jag ett klassrum som blev ”mitt”. Till klassrummet kom eleverna och arbetet började. Efter en tid började jag experimentera lite med möbleringen. Grundmöbleringen var att en kateder stod längst fram vid en tavla. Framför tavlan fanns lika många bänkar som antalet elever. När eleverna arbetade enskilt eller i par, vända framåt mot mig tittade de ibland upp och sökte min blick för att kolla om jag hade koll på dem.

Read more: Skolans fysiska miljö

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Introduktion
  • Ledarskap
  • Studiero
  • Skolans fysiska miljö